HJULINSTÄLLNING

Med en korrekt hjulinställning kan du vara säker på att rullriktningen på bilens alla hjul överensstämmer med bilens centrumlinje, med andra ord bilens färdvinkel är noll. På bilar med framhjulsdrift har dragkraften benägenheten att vrida hjulen så att de plogar. Man försöker kompensera detta genom att "luta" hjulen en aning. På bilar med bakhjulsdrift gör rullmotståndet att hjulen har en benägenhet att börja luta vid körning rakt fram, vilket kan korrigeras med hjälp av en hjulinställning. Genom att ändra på vinkeln på framhjulen går bilen precis enligt färdriktningen utan att dra åt ena eller andra hållet.
Hjulinställning är en av de viktigaste serviceåtgärder på bilen. Med hjälp av den kan man minska ojämnt däckslitage och förbättra bilens köregenskaper. Om hjulinställningen är fel kan däcken bli ojämnt slitna mycket fort. Hjulinställningen kan bli fel om du till exempel kör mot en trottoarkant, i ett hål på vägen eller på en hög asfaltkant i hög hastighet. Fel hjulinställning ökar vanligtvis först däckslitaget och påverkar inte köregenskaperna märkbart. För att undvika allvarliga fel bör hjulinställning kontrolleras så fort som möjligt om det finns tecken på ojämnt däckslitage. Hjulinställning måste göras vid byte av stötdämpare, bussningar, styrleder och spindelleder.